Med erfarenhet som räcker långt – möt Thomas Håkansson på Intercuts kapavdelning

Med över 40 års erfarenhet inom kapning vet Thomas Håkansson vad han pratar om. Sedan snart åtta år tillbaka är han teknisk säljare på Intercuts kapavdelning – en roll där han kombinerar sin tekniska kunskap med viljan att hjälpa kunder hitta rätt lösning för sin produktion.
– Jag har alltid haft ett stort intresse för kapmaskiner och sågblad, säger Thomas. När jag började på Intercut var det ett naturligt steg – ett jobb som matchade både min bakgrund och mitt engagemang.
Som teknisk säljare arbetar han dagligen med att ge råd kring maskinval, kapteknik och optimering av processer. För honom handlar det om att hitta rätt maskin, inte bara för dagens behov – utan också för framtiden.
– Det viktigaste för mig är att kunden får en lösning som passar långsiktigt. Det gäller att förstå både deras produktion och vilka krav som kan komma framöver.


Effektiv kapning är nyckeln
Att många kunder idag söker mer automatisering ser Thomas som en tydlig trend. Behovet av att köra mer obemannat, med högre precision och effektivitet, har ökat.
– Vi ser att fler vill automatisera, även bland mindre företag. Då gäller det att lösningen både är smart och enkel att använda.
En av teknikerna han tycker förändrat branschen mest på senare tid är ISTechs bandsågar.
– De är både snabba och lönsamma, och väldigt lätta att sköta – både för operatörer och underhållspersonal.
Ett starkt team bakom varje affär
För Thomas är det inte bara tekniken som gör skillnad – det är även samarbetet med kollegorna.
– På Intercut jobbar vi som ett team. Jag arbetar nära både service- och ekonomiavdelningen för att göra försäljningen och installationen så smidig som möjligt.
Efter varje leverans följer han personligen upp installationen och ser till att kunden känner sig trygg med maskinen.
– Det bästa är att få hjälpa till. Jag gör ofta övertagandet själv och säkerställer att operatörerna får tillräcklig utbildning. Det är viktigt att allt fungerar från dag ett. När kunden får den hjälp de behöver, och det märks att de är nöjda – då känns det riktigt bra.
Framåt ser Thomas fram emot att fortsätta utvecklas tillsammans med teamet på Intercut.
– Vi har en väldigt bra sammanhållning. Alla är hjälpsamma, stöttar varandra och delar med sig av sin kunskap. Det gör att vi tillsammans levererar det våra kunder förväntar sig – och lite till.
Vill du ha hjälp av Thomas och hans kollegor att hitta rätt lösning för kapning?