fbpx

Pia hjälper Intercuts kunder med rätt delar i rätt tid

På Intercuts inköps- och orderavdelning ser Pia Andersen till att flödet av reservdelar, slitdelar och tillbehör fungerar smidigt, så att kunderna får det de behöver – när de behöver det. Sedan hon började på Intercut 2018 har hennes roll vuxit, och idag hanterar hon inköp av alla slit- och reservdelar, sågblad och svetsbultar, samt bokning av transporter för både stora maskiner och expressleveranser av kritiska komponenter.

– Ingen dag är den andra lik. Det kommer alltid upp nya situationer som behöver lösas, och det är just det som gör jobbet så intressant. Vad som än händer gäller det att hitta en lösning, och det är något jag trivs med, säger Pia.

Planering och flexibilitet för att leveranser ska fungera

Att ha kontroll på lagret och beställningspunkterna är en stor del av Pias arbete. Genom att följa upp lagerstatus, beräkna inköpsvolymer och underhålla leverantörsregister ser hon till att de viktigaste delarna alltid finns tillgängliga.

– Ibland händer det att en vara är restad eller att en leverans drar ut på tiden. Då gäller det att snabbt hitta alternativa lösningar så att kunderna slipper onödiga driftstopp, förklarar hon.

Att ge kunderna tydlig information är en annan viktig del av jobbet.

– Kunderna ska alltid veta vad de kan förvänta sig. Om något inte kan skickas direkt ser jag till att de får besked om vad som gäller och när det kan levereras. Det skapar trygghet och gör att de kan planera sin produktion bättre.

Personlig service och snabb problemlösning

Intercut har en nära relation till sina kunder, och det märks i sättet Pia och hennes kollegor arbetar.

– Vi har en direkt och personlig kontakt med både kunder och leverantörer. Det gör att vi snabbt kan agera när något behövs och hitta lösningar om det uppstår problem, säger hon.

Det interna samarbetet på Intercut bidrar också till att kunden får rätt hjälp utan krångel.

– Vi jobbar tätt tillsammans och ser till att kunden alltid får svar. Om jag inte har svaret direkt ser jag till att de kommer i kontakt med rätt person. Det handlar om att vara tillgänglig och hjälpsam, så att kunden aldrig känner sig bortglömd.

Nöjda kunder som drivkraft

För Pia handlar jobbet om mer än att hantera beställningar – det handlar om att skapa en smidig och pålitlig kedja från leverantör till kund.

– Det bästa är när jag vet att kunden fått det de behöver i tid och att vi har kunnat lösa eventuella utmaningar längs vägen. Att hålla ihop inköp och leveranser på ett sätt som gör det enkelt för kunden, det är det som driver mig, avslutar hon.