Underhåll blir allt mer digitaliserat

Digital service och support Intercut

Vi introducerar ett mer digitaliserat underhåll!

  • Kameror för arbete på distans
  • Punktbevakning av processer
  • Mjukvara för övervakning och uppföljning

Allt fler maskintillverkare och slutkunder har börjat att digitalisera sin produktion. Arbetet sker i olika grad där allt från automatiska liner där allt övervakas in i minsta detalj till enklare bevakning av stilleståndstider finns. Oavsett hur långt man har kommit så finns det hjälpmedel att tillgå för att förbättra tillgängligheten och minska risken för oplanerade stopp.

Vi utför mer och mer support och service via fjärrstyrning, till exempel Team Viewer. Att inte vara på plats fysiskt hos kunden ställer större och större krav på tekniken. Idag använder vi Team Viewer för att hjälpa till med maskinproblem på distans. Till mycket är det fullt tillräckligt men ofta upplever våra tekniker att de blir begränsade när de inte ser vad som faktiskt händer på och runt maskinen. För detta ändamål så har digitala glasögon utvecklats där man från användarens sida ser en display med information från våra tekniker som ger support från sin PC. På datorn ser teknikern via en kamera vad som händer på plats hos användaren. Detta gör man tillsammans med en operatör kan gå igenom en hel process där man ser handhavandet och man också enkelt kan beskriva för användaren var man skall trycka eller var man vill mäta.

Andra lösningar vi kan använda är att punktbevaka specifika delar av en maskin. Detta går att applicera på väldigt många sätt som till exempel mäta vibrationer på ett lager, strömförbrukning på en motor, temperatur i ett elskåp eller liknande och när man passerar ett gränsvärde skicka en notifiering att kontroll eller åtgärd krävs. Detta används också redan i våra lasermaskiner från Durma. Där kunden själv eller vår tekniker med en mobilapp kan ansluta mot skärhuvudet för att temperatur och driftstatus.

Messer Cutting Systems mjukvara heter Machine Insight vilken ger användaren information om maskinens nyttjandegrad, stopporsaker m.m. Flera maskiner kan kopplas samman för att sammanföra datan och på ett enkelt sätt presentera detta och göra uppföljningar. Utifrån detta är det enkelt att se vilka åtgärder som är lämpliga för att öka produktiviteten på en hel avdelning.

Vi letar ständigt efter nya verktyg att använda i vårt arbete mot att minska maskinstillestånd, bli effektivare och höja kvalitén på vår service och support. Hör av er till oss så pratar vi igenom era behov och ambitioner inom digitalt underhållsarbete.

Kontakta oss för mer information: info@intercut.se

Välkommen att fylla i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

* Obligatoriska fält